Att hitta drömhuset

Jag växte upp på landsbygden på Tjörn och har nog aldrig varit en stadsmänniska. Att jag från början flyttade till Göteborg var mer av praktiska skäl och jag har alltid längtat tillbaka, men inte förrän nu har möjligheten att faktiskt köpa ett hus på landet dykt upp. Att hitta drömhuset är dock inte så lätt...

Det viktigaste är nog att från början, för sig själv, definiera vad det är man letar efter. I mitt fall är det så att mitt drömhus måste vara rött med vita knutar, för så har det alltid sett ut i mitt huvud. Detta fick mig till och med att från början sålla bort en hel del hus tills dess att Hampus påpekade att man faktiskt kan måla om ett hus, så nu försöker jag föreställa mig alla husen som röda oavsett färg.



Sedan finns det ju vissa måsten. Som att det måste vara stort nog att rymma alla saker vi har, och alla saker vi vill ha. Vilket innebär ganska stor yta (men det funkar ju till viss del med uthus och andra utrymmen också). En stor tomt så att Hampus kan bygga vill vi också ha, och så behövs ju verkstadsutrymmen. Sammanfattningsvis är area något av vikt.
Även om vi inte kanske har helt samma uppfattning om begreppet "inga grannar", så är vi dock också ense om att vi inte vill ha grannar nära inpå. Vi vill kunna föra väsen och gå runt nakna om vi känner för det :).

En annan sak som är en klar fördel är att det går att pendla lätt in till stan, då vi trots att det oftast inte igår i bilden av drömlivet i verkligheten faktiskt måste arbeta. Jag tror att närhet till kommunikationer i kombination med måstet "inga grannar" kommer bli det klurigaste att lösa.

Förutom alla måsten så finns det ju saker som man ser i sin drömvision, som inte är saker som MÅSTE finnas men som hade varit stora plus i kanten. Som badkar. Fin uteplats. Och då jag älskar gamla saker så hade jag önskat gammal vedspis, vattenpump i trädgården och annat smått och gott.  Närhet till sjö eller hav hade varit inte bara ett plus i kanten utan en stor guldstjärna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0